Biografie

Hans Teeuwen

Over Hans

De vroege jaren

 

Hans Teeuwen is geboren in het Brabantse Budel, op 3 maart 1967. Teeuwen staat bekend als cabaretier, zanger, acteur, schrijver, componist en regisseur.

In 1991 maakte Hans als 24-jarige voor het eerst furore toen hij samen met Roland Smeenk het cabaretfestival Camaretten won met de duo-show ‘Heist’.

Een jaar later moest Hans genoodzaakt verder als soloartiest, nadat Smeenk omkwam bij een tragisch auto-ongeluk.

Dat debuut als soloartiest vond in 1994 plaats met de ondertussen legendarische show ‘Hard en Zielig’. Met deze voorstelling werd het startschot gegeven voor een glanscarrière als cabaretier. In de jaren die volgden, maakte hij naam met shows als ‘Met een Breierdeck’, ‘Trui’, ‘Dat dan weer wel’ en ‘Industry of love’.

Film, series en muziek

 

Vele fragmenten uit de stand-up comedy shows staan in het collectieve geheugen gegrift van de meeste Nederlanders en Belgen. Hans hield zich echter in die tijd ook bezig met acteren. Zo zag het grote publiek hem ook op de buis verschijnen in de serie Jiskefet en in de film van Lodewijk Crijns ‘Jezus is een Palestijn’. Enkele jaren later (in 2009) vertolkde Hans de hoofdrol in de absurdistische film ‘Gewoon Hans’ van Diederik Ebbinge.
Tussen 2002 en 2005 schreef Hans ook mee aan films van zijn goede vriend Theo van Gogh en was hij samen met Eddy Terstall co-auteur van de film ‘De reorganisatie van de afdeling herhuisvesting Franeker’. Het regie-debuut vond echter plaats in 2005 met de film ‘Masterclass’, waarin we Pierre Bokma, Sacha Bulthuis en Peer Mascini zien schitteren.
Tijdens deze periode, waar Teeuwen zich op regisseren en schrijven richt, gaf hij te kennen dat hij voorlopig zou stoppen met het geven van cabaretvoorstellingen. In plaats daarvan klimt Hans nog steeds het podium op, maar dan in de vorm van jazz zanger. Deze succesvolle overgang in zijn carrière mondt uit in het ontstaan van zijn eigen band: Hans Teeuwen & The Painkillers.
De band bestaat uit reeds gevestigde namen als Benjamin Herman (van New Cool Collective), Jesse van Ruller, Ruben Hein, Kasper Kalf en Joost Kroon. De band start in 2009 met een theatertour en een jaar later komt hiervan een cd uit met de titel Hans Teeuwen & The Painkillers: How it aches.

Hans in ‘t Engels

Het UK avontuur van Hans Teeuwen

 

Hoewel Teeuwen had aangekondigd voorlopig niet meer als cabaretier het podium te veroveren, trakteert hij het Engelstalige publiek op een nieuwe voorstelling tijdens het Edinburgh Fringe Festival in 2007. Deze reeks optredens slaan zo erg aan bij het publiek, dat er een reeks optredens in Londen uit voort vloeien.

De shows worden met zodanig groot enthousiasme ontvangen, dat de grote kranten hem met vijf sterren recensies belonen en een prestigieuze Chortle Award. De dvd ‘Hans Teeuwen live in London’ komt uit en levert een tweede one man show op in Londense theaterhuizen.

In 2016 keert Hans terug naar The UK met de show ‘Real Rancour’. Met uitverkochte zalen en gloeiende vijfsterren recensies van The Guardian en The Times, begint Teeuwen ook in het Engelstalige gebied naam voor zichzelf te maken. Het publiek overzees heeft Hans ook omarmd en hieruit vloeit voort dat ‘Real Rancour’ vanaf juli 2017 op Netflix beschikbaar is in alle Engelstalige landen, waaronder de VS, the UK en Canada.

Terug op de planken

 

Het optreden in Engelstalig gebied, maakt Hans weer enthousiast over comedy optredens. In 2011 verschijnt hij weer op podia in Nederland en België met de show ‘Spiksplinter’. Deze uitverkochte reeks optredens slaan goed aan bij het publiek.

Teeuwen werkt na deze voorstellingen samen met zijn band The Painkillers aan een nieuw muziekalbum. ‘Popstukken’ komt in 2015 uit en bevat – anders dan ‘How it aches’ – geen jazz, maar humoristische en absurde nummers, in de eigen moedertaal.

De meest recente show van Hans in 2016 en 2017, ‘Echte Rancune’, verkocht in een mum van tijd uit in Nederland en Vlaanderen. NRC beloonde Teeuwen hiervoor met 5 ballen en, dankzij de Engelstalige versie van deze show (‘Real Rancour’), plaatste NRC hem ook op nummer 35 van de Cultuur Top 100, de lijst van meest invloedrijke Nederlandse artiesten in het buitenland.

Achtergrond (c) Ferdy Damman